Lumina este esenţa fotografiei. Fotografii de seamă au în cunoștiinţă faptul că ei nu fotografiază obiecte, ci mai degrabă lumina și modul în care aceasta delimitează obiectele. Fotografia este studiul luminii și interpretarea luminii. Liniile, formele, texturile apar datorită modului în care lumina dezvăluie aceste diferite elemente de compoziţie, și nu doar din cauza formelor în sine.

Lumina trebuie să fie utilizată ca mijloc de direcţionare astfel încât privitorul să vadă ceea ce tu ca fotograf ai văzut și ai vrut să arăţi. Lumina este atât de importantă încât este necesar să devii un expert în fiecare aspect al luminii, atât din punct de vedere al calităţii ei îndrăzneţe, până la nuanţele sale subtile.

Atunci când sunteţi angajaţi în compunerea unei fotografii, există două considerente legate de lumină de care ar trebui să ţineţi cont. Primul este modul în care lumina se distribuie pe sol, pe ecranul de vizualizare sau LCD. Uită-te la lumină și la zonele întunecate, la petele de lumină si întuneric, la liniile de lumină și întuneric, pentru a vedea dacă acestea atrag ochiul spre elemente importante sau spre elemente nesemnificative din compoziţie.

În acest sens identificăm zonele cele mai luminoase și zonele cele mai întunecate, mai exact acele zone care ies în evidenţă cel mai mult. Acestea sunt zonele care vor atrage ochiul. Trebuie să înţelegem de asemenea tipul luminii (sau calitatea luminii) disponibile și să vedem dacă acesta este tipul de lumină pe care dorim să o surprindem. Este lumina puternică a soarelui într-o zi perfect limpede, este lumina soarelui într-o zi cu nori, este lumina ceţoasă, lumina unui răsărit de soare sau lumina unui apus?

Fotograful perceptiv mai întâi se uită la distribuţia luminii în cadru, iar apoi se uită la obiectele care să compună o imagine. Desigur, mai întâi ești atras să faci o imagine din cauza obiectelor, dar odată ce pui camera la ochi trebuie să te oprești să te gandești în termeni de obiecte și să te concentrezi asupra luminii.

A nu se confunda calitatea luminii cu cantitatea de lumină. Cei mai mulţi non-fotografi echivalează lumina bună cu o abundenţă de lumină, se înșală amarnic. Orice fotograf bun știe că poate păstra obturatorul deschis pentru perioade lungi de timp în cazul în care lumina este slabă, sau puteţi avea viteze de declanșare extrem de scurte atunci când lumina este excesiv de puternică. Astfel încât să puteţi controla cantitatea de lumină în aproape toate împrejurările. Dar s-ar putea să nu fiţi în măsură să controlaţi direcţia, culoarea, claritatea sau difuzia de lumină în toate cazurile, iar acestea sunt lucrurile care iasă de sub incidenţa categoriei calităţii de lumină.

Filmul și senzorul nu au capacitatea de a vedea și înregistra lumina exact așa cum o percepem noi cu ochiul liber. Trebuie să începeţi să recunoașteţi cantitatea de lumină așa cum este ea de fapt, nu cum experienţa îţi spune că așa ar trebui să fie. Trebuie să începeţi să vedeţi continuităţile și discontinuităţile de linii și forme cauzate de lumină, precum și schimbările în scenele care rezultă din lumina alterată. Aceasta este esenţa diferenţei dintre “a vedea” și “a vedea fotografic”. Fotograful trebuie să înveţe cum să vadă lumina!


De mare ajutor…multumesc! Si la mai multe!
LikeLiked by 1 person
Ma bucur ca v-a fost de ajutor. Multumesc si eu!
LikeLike