LUMINA ÎN FOTOGRAFIE

O imagine cu munti si dealuri cu o lumina magica de rasarit de soare cu raze care se revarsa peste peisajul din jur. In partea de sus avem niste nori negri iar dedesubt este cerul luminat si galben, lumina cade din lateral dreapta spre stanga jos.

Lumina este esenţa fotografiei. Fotografii de seamă au în cunoștiinţă faptul că ei nu fotografiază obiecte, ci mai degrabă lumina și modul în care aceasta delimitează obiectele. Fotografia este studiul luminii și interpretarea luminii. Liniile, formele, texturile apar datorită modului în care lumina dezvăluie aceste diferite elemente de compoziţie, și nu doar din cauza formelor în sine.

O imagine cu munti si dealuri cu o lumina magica de rasarit de soare cu raze care se revarsa peste peisajul din jur. In partea de sus avem niste nori negri iar dedesubt este cerul luminat si galben, lumina cade din lateral dreapta spre stanga jos.
Cerul s-a deschis –  Munții Apuseni, România 2014

Lumina trebuie să fie utilizată ca mijloc de direcţionare astfel încât privitorul să vadă ceea ce tu ca fotograf ai văzut și ai vrut să arăţi. Lumina este atât de importantă încât este necesar să devii un expert în fiecare aspect al luminii, atât din punct de vedere al calităţii ei îndrăzneţe, până la nuanţele sale subtile.

O imagine minimalista cu doi brazi pe panta unui munte cu zapada, brazii sunt luminati ca si cum ar fi un reflector asupra lor, iar atmosfera din jur este inchisa, apasatoare chiar.
În lumina reflectoarelor – Munții Parâng, România 2020

Atunci când sunteţi angajaţi în compunerea unei fotografii, există două considerente legate de lumină de care ar trebui să ţineţi cont. Primul este modul în care lumina se distribuie pe sol, pe ecranul de vizualizare sau LCD. Uită-te la lumină și la zonele întunecate, la petele de lumină si întuneric, la liniile de lumină și întuneric, pentru a vedea dacă acestea atrag ochiul spre elemente importante sau spre elemente nesemnificative din compoziţie.

Suntem la inceputul primaverii sus in zona alpina din muntii Retezat, totul in jur este acoperit de un strat de zapada care s-a mai topit pe unele zone din crestele muntilor din jur si se vede roca de culoare maro inchis, doar varfurile muntilor sunt luminate de o lumina roz-portocaliu de rasarit, iar cerul este albastru senin, tot acest peisaj se oglindeste perfect intr-un lac din prim plan, doar in anumite portiuni se poate vedea, deoarece lacul este inghetat si doar in unele locuri nu are gheata pe suprafata acestuia, in coltul din dreapta jos un bolovan iasa din apa si seamana cao mica piramida.
Vârful Peleaga la răsărit – Munții Retezat, România 2015

În acest sens identificăm zonele cele mai luminoase și zonele cele mai întunecate, mai exact acele zone care ies în evidenţă cel mai mult. Acestea sunt zonele care vor atrage ochiul. Trebuie să înţelegem de asemenea tipul luminii (sau calitatea luminii) disponibile și să vedem dacă acesta este tipul de lumină pe care dorim să o surprindem. Este lumina puternică a soarelui într-o zi perfect limpede, este lumina soarelui într-o zi cu nori, este lumina ceţoasă, lumina unui răsărit de soare sau lumina unui apus?

Avem in fata noastra un peisaj d poveste. Este dimineata devreme, chiar la rasarit, ne uitam cumva de pe un deal pe celalalt si vedem padurea de conifere cum se desfasoara in straturi, ceata discreta se imbina cu padurea si se creeaza o atmosfera de vis, lumina calda de rasarit aprinde ceata intr-o lumina aurie, iar pe unele locuri in zonele din umbra, ceata are o tenta usor albatrui-verzui. Brazii cu ajutorul cetii filtreaza razele soarelui si le fac vizibile ochilor nostrii. Suntem in exatz cu un asa peisaj desprins din povesti.
Tărâmul viselor – Munții Apuseni, România 2023

Fotograful perceptiv mai întâi se uită la distribuţia luminii în cadru, iar apoi se uită la obiectele care să compună o imagine. Desigur, mai întâi ești atras să faci o imagine din cauza obiectelor, dar odată ce pui camera la ochi trebuie să te oprești să te gandești în termeni de obiecte și să te concentrezi asupra luminii.

O veche stana invaluita de ceata si de lumina undeva in munti.
Vechea stână de la Scorota – Munții Retezat, România 2011

A nu se confunda calitatea luminii cu cantitatea de lumină. Cei mai mulţi non-fotografi echivalează lumina bună cu o abundenţă de lumină, se înșală amarnic. Orice fotograf bun știe că poate păstra obturatorul deschis pentru perioade lungi de timp în cazul în care lumina este slabă, sau puteţi avea viteze de declanșare extrem de scurte atunci când lumina este excesiv de puternică. Astfel încât să puteţi controla cantitatea de lumină în aproape toate împrejurările. Dar s-ar putea să nu fiţi în măsură să controlaţi direcţia, culoarea, claritatea sau difuzia de lumină în toate cazurile, iar acestea sunt lucrurile care iasă de sub incidenţa categoriei calităţii de lumină. 

Cosmin Stan prin padure
Întâlnirea – Munții Apuseni, România 2020

Filmul și senzorul nu au capacitatea de a vedea și înregistra lumina exact așa cum o percepem noi cu ochiul liber. Trebuie să începeţi să recunoașteţi cantitatea de lumină așa cum este ea de fapt, nu cum experienţa îţi spune că așa ar trebui să fie. Trebuie să începeţi să vedeţi continuităţile și discontinuităţile de linii și forme cauzate de lumină, precum și schimbările în scenele care rezultă din lumina alterată. Aceasta este esenţa diferenţei dintre “a vedea” și “a vedea fotografic”. Fotograful trebuie să înveţe cum să vadă lumina!

Rasarit in munti, Avem in fata un rau care curge serpuind printre bolovani si ne poarta privirea spre munti si spre un cer cu nori de o culoare deosebita.
Precum în cer, așa și pe pământ – Munții Retezat, România 2023

2 thoughts on “LUMINA ÎN FOTOGRAFIE

Leave a reply to Cosmin STAN Cancel reply

Discover more from Cosmin STAN Photography

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading