Fotografia este subiectivă și fiecare o face în stilul său și o prezintă. Nu este un mod corect sau greșit, fie că este fotografie artistică sau fotografie comercială pentru publicul larg. Depinde mult de ceea ce tu ca fotograf, ca om; ai trăit, ai studiat, ai ascultat, și ce anume te inspiră în viața de zi cu zi. Dacă ești în căutare de like-uri și “trăiești” pentru public, creezi conținut care crezi că o să placă publicului atunci go for it, dă totul pentru asta, pune suflet în acele lucruri și prezintă-le într-un mod care te face pe tine fericit. La fel, dacă ești axat mai mult pe un gen fotografic mai artistic, mai personal, mai atent spre detalii, pentru un public mai restrâns go for it!

Ca o paranteză sau o prezentare a stilului meu fotografic vreau să spun că eu sunt genul de fotograf în care am ajuns la o maturitate și nu mai fotografiez la întâmplare, îmi place să acord timp, să explorez locuri noi, să încerc lucruri noi chiar, să revin de mai multe ori într-un loc și să îl fotografiez în diferite momente și condiții.

Mai ales dacă am găsit un copac sau un grup de copaci, un râu, diferite cascade, chei sau puncte de belvedere pe care doresc să le revăd și să le fotografiez în diferite anotimpuri, momente, sau condiții meteo. Mai sunt momente când fotografiez la întâmplare atunci când mi se prezintă un moment special și neașteptat, dar tot încerc să îmi pun viziunea artistică asupra acelui moment. Cum a fost în cazul de mai jos.

Contează ceea ce pui în fața aparatului de fotografiat. Ceea ce pui, aceea vei vedea și vei arăta și celorlalți!

Este foarte important ceea ce pui în fața aparatului de fotografiat. Spre exemplu, ai în fața ta un lac și un vârf de munte în culori incredibile de răsărit, este clar că o să iasă o imagine spectaculoasă cel puțin vizual, deoarece este un subiect frumos într-un moment deosebit, iar dacă ai o compoziție simplă și frumos echilibrată o să iasă o imagine deosebită.

Sau exemplul doi, ai în fața ta un stâlp de iluminat public, un trepied foto, sau un deal cu pădure dar fără frunze într-o zi banală fără condiții deloc grozave. Observi diferențele? Contează în primul rând foarte mult subiectele pe care alegi să le fotografiezi. Fie că este un copac, o pădure, un râu, o cascadă, un vârf de munte, un câmp cu flori, marea, etc.



După ce ai găsit subiectul și știi ce anume vrei să fotografiezi contează foarte mult cum compui cadrul respectiv. Acum e momentul să vezi ceea ce pui în cadru, din ce unghi, de la ce distanță, în ce moment al zilei, și așa mai departe. Nu este suficient să ajungi lângă subiectul tău și să începi să fotografiezi la întâmplare și să pleci mai departe.

Dacă găsesc un subiect care mă acaparează și vreau să îl fotografiez și știu că are potențial, pot sta mult și bine în preajma acestuia până când sunt sigur că am găsit unghiul cel mai bun din care să îl fotografiez. Nu caut să îmi umplu cardul cu foarte multe imagini, dar și experimentez foarte mult până când reușesc să îmi exprim viziunea. Sau cum s-ar spune, să “muncesc” imaginea respectivă.

Ce înseamnă să muncești imaginea? O imagine muncită este o imagine care implică o atenție mai îndelungată și care necesită mai mult timp pentru a o realiza. Poate fi o imagine pe care o planifici de ceva timp, sau o imagine care pur și simplu ți se arată în teren. Totul pleacă din teren, ai găsit subiectul pe care vrei să îl fotografiezi, trebuie să vezi cum să îl încadrezi, din ce unghi, de la ce distanță, din stânga, din dreapta, de sus, sau de jos. Trebuie să petreci un timp cu acesta ca să îl poți prezenta cât mai bine, cât mai simplu.

Trebuie să experimentezi cu distanța focală, să folosești o diafragmă închisă sau mai deschisă, un timp de expunere mai lung sau mai scurt? Ce reguli de fotografie trebuie aplicate, sau încălcate. Trebuie să faci mai multe expuneri pentru a avea totul în focus, vrei să faci o panoramă, vrei să faci multiple expuneri? Trebuie să ți cont de toate aceste aspecte atunci când creezi o imagine. Cu, cât ești un fotograf mai experimentat toate aceste lucruri se întâmplă mult mai repede, faci toate aceste lucruri în mod automat, fără să te gândești prea mult la fiecare pas în parte. Dacă vrei să înveți mai multe despre aceste lucruri te aștept la o tură foto unu la unu.

Toate bune și frumoase până aici! Ai reușit să faci fotografia/fotografiile dorite, ai ajuns acasă, ai descărcat pozele în calculator și începi să te uiți la ele și ți se pare că nimic nu mai seamănă cu ceea ce ai văzut, trăit tu în teren în acele momente.

Oare de ce se întâmplă acest lucru? Deoarece fiind acolo de față ai experimentat diferite emoții, trăiri, sentimente. Culorile erau altfel, profunzimea imaginii era percepută cu totul altfel văzută prin ochii tăi și nu prin vizorul aparatului de fotografiat; lumina era altfel, ai auzit diferite sunete (râul care curge, păsările care cântă, vântul, sunetul frunzelor sub picioarele tale, etc) ai experimentat diferite mirosuri (florile, iarba, pământul, diferite insecte, scoarța copacilor, acele molizilor/brazilor, etc) totul era mai frumos și ceea ce ai experimentat în teren era cu totul altfel.

Ce le lipsește totuși imaginilor? Le lipsește editarea sau procesarea acestora. Țineți minte, o fotografie trebuie să fie editată, în primul rând deoarece este o imagine RAW, iar după cum bine știți o imagine RAW este ștearsă, fără contrast, fără culori, și nu reprezintă cu adevărat realitatea, iar noi avem datoria să o readucem la viață, să o interpretăm după trăirile din acele momente.


Nu vreau să mai aud vorbe de genul, că dacă editezi o imagine în Photoshop sau Lightroom, sau în oricare alt program de editare nu mai este reală, nu mai reprezintă realitatea. Sau lucruri de genul că “pozele pe care le fac eu cu telefonul nu sunt editate și așa au ieșit direct din telefon, pozele mele reprezintă realitatea așa cum era”. Total greșit! În primul rând telefonul procesează și editează imaginile încă de la bun început, ca să arate cât mai bine și sunt deja ultra procesate. Așadar telefonul le editează pentru tine!

După cum spuneam câteva rânduri mai sus, fișierul în care eu fotografiez este RAW, nu JPEG, nu JPEG+RAW, JPEG Extra Fine și așa mai departe. Iar toți cei care vor să fie fotografi adevărați sau profesioniști ar trebuie să folosească acest format. Acest format RAW este spălăcit, fără culori, fără contrast dar are foarte multă informație și detalii pe care le putem recupera prin editare. Creează-ti propria realitate dar nu altera momentul! Aceasta este deviza după care eu mă ghidez. Este vorba despre interpretarea personală a momentului, a viziunii și a ceea ce vreau să transmit prin imaginile mele.

Că să deveniți fotografi mai buni trebuie să învățați să vă editați propriile imagini. Nu am nimic cu nimeni, sau cu stilul de editare al altora, dar de multe ori văd imagini editate care pur și simplu zgârie retina! Imagini care cu un proces de editare mai blând, mai profesional ar fi putut să fie niște imagini bune. Chiar dacă crezi că stăpânești procesul de editare al imaginilor fi deschis învățării, mereu poți învăța lucruri noi pe care să le introduci în procesul tău de editare. Vă invit la o ședință de editare online dacă credeți că vreți să vedeți procesul meu de editare.

Așadar o scurtă recapitulare la tot ceea ce am scris mai sus:
- contează ceea ce pui în fața aparatului de fotografiat
- este foarte important să-ți muncești imaginile
- un lucru la fel de important, editează-ți imaginile

Sper că v-a fost de folos acest articol, dacă credeți că sunt persoane care ar avea nevoie să citească acest material, v-aș fi recunoscător dacă l-ați distribui mai departe. Va mulțumesc!
