CREATIVITATEA ÎN FOTOGRAFIA DE PEISAJ

Gheara padurii; cu asta imi pare ca seamana acest copac cazut peste albia paraului, pe sub acest copac plin de muschi verde avem o cascada inconjurata de vegetatie luxurianta, iar chiar in centrul imaginii, chiar pe dupa o crreanga avem soarele care patrunde si ni se arata in imagine.

Ce este creativitatea? De unde vine? Ce trebuie să fac pentru a deveni mai creativ? Aceste întrebări sunt puse constant. Sunt importante și e bine că sunt aduse în discuţie. Eu cred că creativitatea este un produs al inteligenţei. Nu cred că un act creativ poate fi produs de persoane mediocre, cu mici excepţii accidentale.

Creativitatea este un produs al dorinţei, gândirii, experienţei, experimentării și convingerii interioare. Luate împreună aceste cinci calităţi implică inteligenţă și angajament. O să le luăm pe rând pe fiecare, deși sunt atât de strâns legate între ele, încât este adesea dificil să le separăm într-un mod satisfăcător.

Padure surprinsa de viscol, iarna in muntii Ciucas. O imagine alb negru cu copaci si viscol.
Natura desenează – Munții Ciucaș, România
  1. DORINȚA

Este greu de imaginat faptul că, creativitatea se întâmplă fără o dorinţă preexistentă. Persoana care caută creativitatea vede posibilităţi pe care alţii tind să le rateze. Dorinţa trebuie să fie una activă, însoţită de acţiuni care duc la îndeplinirea scopului. Nu cred în abordarea “de a te culca pe o ureche” atunci când vrei să fi creativ. Creativitatea este ceva pe care trebuie să o urmărești, astfel ea nu va veni la tine.

Creativitatea implică să fi original, să faci ceva nou, ceva ce nu s-a mai făcut, prin urmare aceasta implică dificultăţi. Puţine lucruri pot fi realizate fără o dorinţă activă pentru a reuși. Fotografia creativă se poate face în prealabil cu subiectul în cauză care a mai fost fotografiat și de alţii, sau un subiect care nu a mai fost fotografiat, sau cel puţin nu în felul acesta. Acest lucru poate implica oricare dintre aspectele ce ţin de munca din teren, de metodele de procesare, metodele de prezentare și oricare alte variabile.

Dorinţa trebuie să fie însoţită de următorul element, și anume gândirea; fără gândire și planificare dorinţa este la fel de inutilă.

O cascada vazuta printr-un trunchi de copac vechi, batran si ondulat cu diferite texturi pe el, muschi si lichieni. Trunchiul de copac este asezat pe doi bolovani mari care sunt la baza cascadei, dar in prim plan, iar in fundal este o padure de molizi frumoasa ca din povesti. Culoarea predominanta este verdele crud de primavara. Imaginea a fost realizata pe Valea Pietrele din Parcul National Retezat putin mai jos de binecunoscuta cascada Maria Magdalena.
Ramă naturală – Munții Retezat, România
  1. GÂNDIREA

Una dintre cele mai mari diferenţe între fotografii creativi și fotografii mai puţin creativi, sau cei de ocazie este gândirea care însoţește toate aspectele procesului fotografic. Fiecare dintre numeroasele aspecte ale fotografiei pot modifica imaginea finală. Din întâmplare un accident fericit poate produce rezultate neașteptate chiar și pentru un neghiob, dar neghiobul nu va recunoaște originalitatea neașteptată. Numai gândirea inteligentă individuală va face acest lucru. Cel mai adesea, creativitatea se bazează pe gândire atentă, raţionament, planificare și execuţie, întâmplările neașteptate pot fi o parte a procesului, dar după surpriza iniţială efectul poate fi încorporat în planificarea viitoare într-o manieră mai controlată.

Acest lucru necesită gândire, inteligenţă și înţelegere, precum și unele cunoștiinţe despre fotografie din trecut. Nu trebuie să fiţi un bun istoric fotografic, dar este bine să știţi ceva despre istoria fotografiei. Există câteva beneficii în munca ta pe ideea de “original”, doar pentru a descoperi că s-a mai făcut și în trecut, cu excepţia de a rafina și îmbunătăţi procedeele și tehnicile folosite. Mai mult decât atât, cunoașterea istoriei fotografiei poate fi o rampă de lansare pentru idei noi și creativitatea reală.


Gândirea implică de asemenea capacitatea de a distinge creativitatea reală de creativitatea imaginară. Între timp orice instantaneu veţi realiza mâine nu a existat niciodată înainte și prin urmare poate fi luat în considerare ca fiind original în sens mai profund, artistic care cu siguranţă a existat de nenumărate ori înainte. Pentru a face acest lucru necesită o verificare care să ateste cu adevărat că nu a mai fost făcut niciodată înainte și de asemenea trebuie să aveţi o bună perspectivă personală.

O creanga de copac care seamana cu un sarpe, creanga are forma unui S si este uda, luceste ca pielea unui sarpe. Totul se intampla intr-un decor frumos de toamna.
Copacul șarpe – Munții Poiana Ruscă, România
  1. EXPERIENȚA

Acest lucru se poate dovedi a fi o sabie cu două tăișuri. Experienţa poate și ar trebui să te elibereze să nu te mai concentrezi pe aspectele mecanice banale ale procesului fotografic și vă permite să vă concentraţi mai mult pe noi concepte, tehnici și abordări. Experienţa va spune ce așteptări să aveţi de la cele mai multe lucruri pe care le-aţi făcut în trecut și vă va elibera de preocupările elementelor de bază.

Cu toate acestea de prea multe ori, experienţa tinde să te blocheze în obiceiuri și tehnici dovedite în mod regular care vă înăbușă potenţialul creativ.

In imagine avem o scena desprinsa din povesti. Este dimineata devreme chiar la rasarit sus in Muntii Retezat pe traseul care duce catre lacul Taul Portii cu vedere catre varful Peleaga si o mica portiune din lacul Bucura. Cerul este inflacarat, norii sunt aprinsi de culorile rasaritului in nuante de portocaliu intens, rosu, mov, violet si roz, in fata noastra chiar in prim plan avem cateva buchete de bujori de munte infloriti la maxim in culori de roz inchis si platouri cu iarba verde. Sunt si cativa bolovani de fiferite marime care echilibreaza imaginea cu varfurile din spate.
Oprește-te pentru o clipă – Munții Retezat, România
  1. EXPERIMENTAREA

Cu excepţia cazului unui accident fericit originalitatea nu vine fără experimentare. Nimic nou nu vine din moduri standard de vizualizare sau moduri standard de a folosi materiale familiare. Ţineţi cont de faptul că experimentarea prezintă riscul de eșec și că cele mai multe experimente întâlnesc un drum închis.

Trebuie să fiţi dispuși să încercaţi și să nu reușiţi, apoi încercaţi și eșuaţi din nou, și din nou, și din nou. Acest lucru poate să fie frustrant, consumator de timp și costisitor, dar poate fi, de asemenea o recompensă foarte mare plină de satisfacţii atunci când experimentul dă rezultate pozitive. Experimentarea poate fi aleatoare sau direcţionată.

Aveţi posibilitatea să lucraţi spre îmbunătăţirea punctelor slabe în munca existentă sau spre extinderea unor noi orizonturi. Acesta poate lua o varietate de forme. Chiar dacă totul pare plăcut, este important să testaţi noi concepte, noi combinaţii și noi abordări pur și simplu pentru a evita stagnarea și pentru a vă reîncărca propriile baterii.

Gheara padurii; cu asta imi pare ca seamana acest copac cazut peste albia paraului, pe sub acest copac plin de muschi verde avem o cascada inconjurata de vegetatie luxurianta, iar chiar in centrul imaginii, chiar pe dupa o crreanga avem soarele care patrunde si ni se arata in imagine.
Gheara pădurii – Munții Retezat, România
  1. CONVINGEREA INTERIOARĂ

Convingerea interioară înseamnă modul de a vă exprima opinia așa cum o vedeţi și cum doriţi să o vadă și alţii. Mulţi fotografi fotografiază unde alţii au făcut acest lucru anterior, dar o nouă viziune marchează încercarea. La fel cum fiecare dintre noi are diferite opinii cu privire la orice subiect, la fel și în fotografie vedem lucrurile diferit.

Dacă simţi că viziunea ta chiar și în cele mai banale lucruri este unică atunci exprimă acest lucru prin fotografie. Acest lucru presupune de asemenea să faci ceea ce vrei să faci, chiar dacă valoarea muncii nu este recunoscută imediat de către alţii. Asta nu înseamnă să urmezi tendinţele momentului, cererile publicului sau criticile. Înseamnă să fi tu însuţi și să îţi urmezi motivaţiile interioare.

Asta înseamnă să ai un sens al scopului și să îl urmărești cu o abordare onestă. Creativitatea poate fi cultivată, dacă nu poate fi învăţată. Trebuie să încerci să faci lucruri noi și diferite, să te forţezi dar fără să pui o presiune prea mare pe tine. Există o diferenţă, o diferenţă uriașă. Sunt rare momentele atunci când cineva poate să fie creativ când lucrează sub presiune.

Poiana Varasoaia - Padis
Tărâmuri mistice – Munții Apuseni, România

Fotografia creativă necesită inteligenţă, flexibilitate, timp și efort. Având în vedere aceste calităţi, nu poate fi numai atinsă, dar și îmbunătăţită. Creativitatea de multe ori este procesul de combinare a două variabile într-un mod care nu a fost încercat niciodată înainte sau chiar combinarea lor cu mai mult succes decât oricând înainte.

Condiţiile unice pot face o combinaţie să fie excepţională, deși aceeași combinaţie se poate dovedi a fi inutilă în alte condiţii.

Leave a comment

Discover more from Cosmin STAN Photography

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading